“Pladen er både dejlig og velkommen. Martin Schack har lavet anbefalelsesværdigt soundtrack til jul og vinter. Julehyggen er sikret.”
Se Jazznyts dugfriske anmeldelse af “Jazz på dansk,jule- & vintersange” her.
Se Jazznyts fine anmeldelse af “jazz på dansk 2” her.
Anmeldelse på jazzstjerner.dk
Martin Schack – Jazz På Dansk – Gamle Sko På Nye Fødder *****
GATEWAY
Martin Schacks “Jazz På Dansk” kommer som en stor og glædelig overraskelse – af flere grunde! Først og fremmest er det første gang undertegnede oplever Schack som pianist, idet mine hidtidige musikalske møder har været med Schack som orgel wizzard på La Fontaine samt på glimrende udgivelser med bl.a. Jacob Fischer. Des mere glædeligt er det at opdage, at der her er tale om en yngre pianist af ganske højt format. Først og fremmest formår Schack at afmåle sit spil, så det klæder det valgte materiale og han spiller ikke bare med et fremragende swing samt en god harmonisk forståelse, men har samtidig et yderst tiltalende let og elegant anslag.
Derudover har han allieret sig med nogle sidemen, der næppe findes bedre i dansk jazz: Morten Ramsbøl (bas) og Morten Lund (trommer) samt Jacob Fischer (guitar) på nogle af pladens skæringer. Arrangementerne er fine og originale samtidig med, at de aldrig drukner i for mange eller for komplicerede ideer. En af mine favoritter er “Visen Om De Atten Svaner” hvor Schacks version formår at åbne helt nye dimensioner i et nummer jeg selv har spillet ved utallige fællessangsarrangementer. Også “Den Blå Anemone”, “Septembers Himmel Er Så Blå” og den indledende “Jeg Ved En Lærkerede” er virkelig fine fortolkninger af melodier, der har bevist deres berettigelse og holdbarhed i utallige år.
“Jazz På Dansk” trækker åbenlyst på inspirationen fra Jan Johanssons mesterværk “Jazz På Svenska” (og måske også på samarbejdet mellem Ole Kock Hansen og NHØP), men tåler ingen sammenligning hermed, da der netop er tale om jazz på dansk. Det er let og luftigt og måske en anelse mindre dybt, men til gengæld mindst lige så tilgængeligt.
Anmeldelse Jazznyt
Med melodien i hjertet( af Niels Overgaard, Jazznyt)
Martin Schack: Jazz på dansk – gamle sko på nye fødder (Schack/Gateway)
Alene titlen giver associationer til det album, man kan kalde det nordiske svar på Kind of blue. Jan Johansson’s überklassiker Jazz på svenska fremdrages ofte som referencepunktet indenfor det man kalder den nordiske tone i jazzen. Carsten Dahl nævner den også i covernoterne som et eksempel på den nordiske melankolske mol-musik. Men dansk musik er noget andet end svensk og det er den danske musik og tone som Martin Schack indfanger på albummet Jazz på dansk. Jan Johansson valgte 12 folkemelodier til sit album. Sange der nok har en betydning for folkedybet i Sverige, men næppe synges hver evige eneste morgen et sted i landet. Schack er gået en anden vej.
Han har valgt 12 sange jeg kender mere end almindeligt godt, jeg kan endda synge med på de fleste og jeg er ikke den eneste. Det er 12 sange man har sunget på højskolen eller til et arrangement hvor der lige var brug for lidt fællessang. Det er ikke Summertime eller Autumn leaves, sange vi dybest set kun kender som jazzstandards. Nej det er sange som mange danskere har et tæt og personligt forhold til, som Martin Schack har givet en omgang jazz. Det er med andre ord et særdeles modigt projekt som pianisten Martin Schack har kastet sig over.
Pladen indledes med Jeg ved en lærkerede og fortsætter med En yndig og frydefuld sommertid og Den danske sang er en ung blond pige. To af Carl Nielsen og enkelt folkemelodi. Schack har valgt nye og gamle melodier. Per Warmings Du kom med alt det der var dig fra 1981 er den nyeste melodi. Mens andre sikre morgensangshits som Regnvejrsdag i november og Visen om de atten svaner også er medtaget.
Han har allieret sig med nogle af de sejeste jazzmusikere til at søsætte et sådant projekt. Morten Ramsbøl på bas og Morten Lund på trommer har en evne til at spille med så meget musikalsk tyngde og indføling, at det ikke er uden grund at de er så efterspurgte. Guitaristen Jacob Fischer brillerer på fem numre med evnen til at give musikken et swing-touch. Martin Schack fabulerer frit over melodierne. Han spiller dele af den oprindelige melodi, nogle gange bare en stump. Man binder os på mund og hånd af Kai Normann Andersen er et godt eksempel. Her i en trioversion, hvor Schacks rytmiske timing er suveræn. Han improviserer og digter videre på melodierne. Hele tiden med melodien i hjertet. Der er sommer og sol, mark og eng og dur og mol. Jazz på dansk er en anbefalelsesværdig plade, der bør finde et stort publikum.